Vokiškos absoliutaus kino paieškos.
Šiame tekste aptariama XX a. pradžios
avangardinio kino ieškojimų įtaka tolimesnei vizualinės kultūros, skaitmeninių
technologinių raidai. Analizuojami vokiško abstraktaus kino pavyzdžiai,
kuriuose atsiskleidė filosofinės, teorinės ir estetinės šios iškirtinės kino
meno rūšies prielaidos. Gilinamasi į V. Eggeling‘o, H. Richter‘io, W. Ruttmann‘o ir O. Fischinger‘o filmų ikonografiją, aiškinami jos principai
ir ryšys tuometiniais meniniais dadaizmo ir futurizmo judėjimais.
Raktažodžiai: avangardas, abstraktus kinas,
absoliutus kinas, dadaizmas, garso ir vaizdo sintezė, judėjimas, kinematografinis
mastymas.
Per paskutinius kelis dešimtmečius
keitėsi kino studijų perspektyvos ir
prioritetai. Klasikinę kino istoriją papildė vizualinės kultūros, vaizdo
antropologijos, medijų archeologijos, ekraninės kultūros, judančių vaizdų studijos, kuriose kinas
analizuojamas jau kartu su visomis kitomis ekraninės aplinkos apraiškomis
(Grigoravičienė, 2011). Žinoma, didžiausias lūžis įvyko fotografiniu vaizdu
pagrystam kinui transformuojantis į skaitmeninių vaizdinių srautą (Manovich,
2009). Atsirado išplėstinio kino samprata (Youngblood, 1970), kuri analizuoja
kino vaizdo persikėlimą į šiuolaikinio meno galerijas, kompiuterių monitorius,
internetinę erdvę. Kinas kinta ir transformuojasi į interaktyvias instaliacijas ir virtualią
erdvę (Michelkevičius, 2009). Tačiau dar XX a. pradžioje futuristai ir
dadaistai peržengė bet kokias tradicinio kino ribas ir sukūrė alternatyvią
avangardinio kino istoriją, kurioje apstu šiuolaikinio medijų meno bei
skaitmeninės kultūros prototipų ir laiką pralenkusių ekraninio meno
eksperimentų (Keefer, 2009).
Būtent todėl svarbu naujai atverti kino
istoriją, būtina atsigręžti į jos paribius, į XX a. pradžią, kurioje keisčiausiai pavidalais persipynusios
filosofijos, literatūros, vaizduojamojo meno, muzikos, šokio ir kino sritys
suformavo unikalią avangardinio kino istoriją.
Ypatinga vieta šioje istorijoje skiriama
trečiame XX a. dešimtmetyje suklestėjusiam „absoliučiam“ vokiečių kinui. Deja,
apie šį meninį judėjimą mažai rašoma tiek populiariose kino istorijose, tiek
akademiniuose leidiniuose. Kita vertus, tokie menininkai ir celiulioido juostos
alchemikai, kaip V. Eggeling‘as, H. Richter‘is, W. Ruttmann‘as ir O. Fischinger‘is sukūrė alternatyvią abstraktaus kino
istoriją, kurioje svarbiausia yra totali, teosofinė menininko utopija, jo
dvasios laisvė, maksimali naujos meno rūšies galimybių sklaida ir kino autonomija apskritai.
Būtent tokių autsaiderių eksperimentavimas
mums suteikia galimybę platesniame avangardinio meno kontekste suvokti
šiuolaikinių skaitmeninių technologijų prielaidas (Manovich, 2009: 26).
Dar 1921 m. keli vokiečių menininkai
kryptingai gilinosi į V. Kandinskio, „neoplasticistų“, T. Duisburg‘o kūryboje
išplėtotų abstrakčių formų prigimtį ir
kūrė planus kaip šias formas iš molbertinės tapybos plokštumos perkelti į kino
juostą. Svarbiausia jiems buvo surasti sprendimą, kaip būtų galima sujungti
abstrakčias formas ir judesį prasmingoje ritmingai šokančių formų kaitoje.
Pavyzdžiui, garsiame avangardiniame filme „Diagonali simfonija“ („Symphonie
Diagonale“, 1921) V. Eggeling‘as, kurdamas priešingus įtampos ir judesio
polius, plėtojo priešybių teoriją (Branco, 2010: 30). Filmas sukurtas iš
juodame fone vaizduojamų abstrakčių baltų formų – linijų, kreivių, kurios
kartais atkartoja viena kitą simetriškai, o kartais prasitęsia įstrižai ekrano.
Tačiau priešybė ir įtampa taip pat dažnai sukuriamos ir montažo būdu,
kaitaliojant kadrus, kuriuose pačios formos brėžia priešingas trajektorijas:
kylanti įstriža linija sekančiame kadre pasirodo jau kaip įstrižai besileidžianti.
Ritmo samprata ženkliai prisidėjo kuriant pirmuosius kontrasto ir įtampos
efektus, kurie sustiprinami padidintomis, ar sumažintomis figūromis. Taikydamas
muzikos harmonijos ir kontrapunkto principus abstraktaus vaizdo judesiui V.
Eggeling‘as sukūrė šokančių abstrakčios tapybos fragmentų kiną, kurio premjera
įvyko 1925 metais, „absoliutaus kino“ festivalyje Berlyne, UFA kino teatre.
Animacinį muzikinių struktūrų vizualizavimą
regime ir kito didžiojo eksperimentatoriaus, beje, architekto pagal išsilavinimą,
W. Ruttmann‘o „vizualinėse simfonijose“. Pirmieji W. Ruttmann‘o filmai „Opus I“ (1921), „Opus II“ (1923), „Opus III“
(1924) ir „Opus IV“ (1925) yra visiškai abstraktūs ir buvo sukurti siekiant
ištyrinėti judėjimo ritmiką kino ekrane (Branco, 2010: 30). Viešai jo filmas
buvo pirmą kartą demonstruojamas Miunchene, 1921 metais. Tapydamas,
spalvindamas kino juostą, naudodamas karpinius ir stiklą W. Ruttmann‘as kartu
su savo draugu, muzikantu M. Butting‘u sukūrė abstrakčią garso, judesio ir
formos sintezę, vėliau ženkliai įtakojusią abstraktaus kino raidą.
Vėlesniame savo filme „Berlynas: didmiesčio
simfonija“ („Berlin: Die Sinfonie der Großstadt“) (1927) W. Ruttmann‘as jau
naudojo ir realistinius vaizdus, nepaisant to, šis filmas visų pirma yra
sukurtas kaip ritmo ir muzikos santykių simfonija. Pagrindinė šio filmo tema
yra ne pats Berlynas, o jo transformacijų ritmas, ekraninė didmiesčio dinamikos
plastika.
Kaip ir V. Eggelingo atveju, kitą garsų
dadaizmo meno propaguotoją, H. Richter‘į labiausiai domino ne tiek gryna
vizualinė forma, kiek galimybės, kurias atveria judesio tyrinėjimas ir naujų formų sąryšių kūrimas (Branco, 2010:
30). Pasak paties H. Richter‘io: „mus domino ne ‘forma‘, o jų santykius
nusakantis principas“. Pirmasis H. Richterio filmas, įtaigiai pavadintas
„Ritmas 21“ („Rhythmus 21“, 1921), yra sukurtas iš skirtingais atspalviais
(balta, juoda ir pilka) mirgančių kvadratų ir stačiakampių, jame naudojamas
formų santykio principas, kurį H. Richter‘is pavadino „kontrasto analogija“.
Beje, H.
Richter‘is atkakliai laikėsi filme kuriamo judesio savitumo: „Tai nėra
natūralus judesys, kuris filme suteikia objektams ekspresijos, bet meninis,
t.y. ritminis judesys, kuriame variacijos ir pulsacijos yra meninio sumanymo
dalis“ (Richter, 1997: 52). H. Richterio nuomone, „ritmas nėra aiški ar
nuolatinė seka erdvėje ar laike, tačiau yra visuma, kuri sujungia visas dalis į
vieną“ (Richter, 1997: 52).
Kadangi H. Richter’is yra itin svarbus
abstraktaus kino istorijai, juolab kad jis pats
pasiskelbė abstraktaus kino pradininku, tvirtindamas kad 1921 metais jis
sukūrė pirmą abstraktų filmą "Rhythmus 21". Taip pat, Hans‘as
Richter’is sukūrė savotišką abstraktaus kino meno filosofiją, todėl jo kūrybos
principus aptarsime plačiau.
Dar 1917-ųjų metų pabaigoje H. Richter‘is
atsisakė savo „vizionieriškų paveikslų“ ir bendradarbiaudamas su V. Eggeling‘u
atsidavė struktūrinių abstrakcijos formų paieškoms. Tai nereiškė, jog jis
nusigręžė nuo spontaniškumo ir atsitiktinumo principų, kuriais vadovavosi
kurdamas savo „vizionieriškus paveikslus“. Vietoje to, anot jo, ši naujoji,
labiau struktūruota abstrakcijos forma buvo mėginimas suderinti šiuos principus
su tuo, kas jo nuomone buvo intencionalumo ir tvarkos priešingybės – tai
atitiko ir apibrėžimą, kuriuo jis apibūdino dadaizme propaguotą pusiausvyrą
tarp beprotybės ir proto: „Tvarka pasidavė atsitiktinumui. Atsitiktinumas
paįvairino tvarką. Pusiausvyra pasiekta“. Bendraudamas su muzikantu F. Busoni‘u
jis taip pat ėmė naudoti kontrapunktinį ritmą kaip muzikinę analogiją jo
kuriamai abstrakčios formos rūšiai, šiai pusiausvyrai tarp atsitiktinumo ir
tvarkos.
Pavyzdžiui, pirmoje „Rhythm 21“ dalyje
pateikiami pagrindiniai filmo elementai: baltos figūros (nuolat statmenai
kadrui esantys kvadratai ir stačiakampiai) juodame fone. Jos vienodu greičiu
juda dvejomis kryptimis: arba skersai ekranu iš vienos pusės į kitą, ar iš
viršaus į apačią, arba į ir iš ekrano. Tačiau, kai tik žiūrovas įpranta prie
šių elementų ir jų judėjimo struktūros, H. Richter‘is juos nenuspėjamai
paįvairina. Kaip pažymi S. Lawder‘is, pati akivaizdžiausia ir „netikėčiausia“
variacija susijusi su pirmuoju planu ir fonu:
„Vienas iš labiausiai stebinančių filmo
„Rhythm 21“ pradžioje pasirodančių elementų ... yra sudėtinga erdvinė iliuzija,
kylanti iš dinamiškos kontrastingų juodų ir baltų plotų sąveikos. Kurios formos
yra pirmojo plano figūros, o kurios fono elementai? Kiekvienu momentu šie erdviniai
santykiai yra sąmoningai dviprasmiški ir nuolatos besikeičiantys“ (Turvey, 2003:30).
Baltos figūros juodame fone tampa juodomis
figūromis baltame fone, taip kurdamos itin nestabilų gylio pojūtį.. Tokį patį
poveikį daro ir negatyvinis vaizdas, kuris kelioms sekundėms pakeisdamas
pozityvinį sukuria baltame fone esančias juodas figūras, kurios savo ruožtu
tampa dar labiau dviprasmiškos. Tačiau yra ir daugelis kitų nenuspėjamų
variacijų: judėjimas staiga pagreitėja ir taip pat staigiai sulėtėja; stop
kadras keičia tolygų judesį ankstesnėje filmo dalyje, taip sukurdamas padrikus
„peršokimus“ tarp didelių ir mažų figūrų; staiga akimirkai pasirodo ir dingsta
įstrižainės; krentantys judesiai tampa horizontaliais ir atvirkščiai; tuo pačiu
metu pasirodo kelios figūros – vienos iš jų tolsta, kitos artėja, dar kitos
juda į šoną ar išlieka nejudrios. Tačiau, nepaisant visų šių netikėtų pokyčių
ar „variacijų“, pagrindinė struktūra arba „tema“ lieka nepakitusi: šonu arba į
ekraną ir iš jo judantys balti kvadratai ir stačiakampiai juodame fone. Kitaip
sakant, tvarkos įspūdis išlaikomas nepaisant netvarkos akimirkų. Tad formaliąja
prasme H. Richter‘io filmai paklūsta jo dadaizmo apibrėžimui, kuriamei tvarkos
ir netvarkos balansą H. Richter‘is prilygina proto ir beprotybės balansui (Turvey,
2003:30).
Richterio filmai paklūsta ne tik jo
pateikiamam dadaizmo apibrėžimui, bet ir metafizinei vizijai, kurioje realybė
ir žmonės atsveria vienas kitą kaip priešingybės šiame apibrėžime. Kalbėdamas
apie savo kino abstrakcijas H. Richter‘is teigė, kad muzikiniame kontrapunkte,
kartu V. Eggeling‘u, jis atrado principą, kuris tiko jų kino filosofijai:
„kiekvienas veiksmas sukelia atitinkamą atoveiksmį. Tokiu būdu,
kontrapunktinėje fugoje mes atradome reikiamą sistemą, dinamišką ir polinę priešingų
energijų tvarką, o taip pat šiame modelyje
išvydome ir paties gyvenimo atvaizdą: kūrybiškai susijungus kontrastui
ir analogijai vienas dalykas didėja, o kitas mažėja. Mėnesių mėnesius mes
studijavome ir lyginome mūsų analitinius piešinius ant šimtų mažų popieriaus
lapelių, kol galiausiai ėmėme į juos žiūrėti kaip į gyvas būtybes, kurios
augdavo, mažėdavo, kisdavo, nykdavo ir gimdavo iš naujo. Galiausiai mes
galėjome naudoti juos kaip instrumentus (būtent taip juos ir vadinome).
Vertikali linija tapdavo prasminga šalia horizontalios, stipri linija
sustiprėdavo šalia silpnos, vienas objektas tapdavo svarbus priešais daugelį,
apibrėžtas tapdavo aiškus šalia neapibrėžto ir taip toliau. Visi šie atradimai
įgavo prasmę mums įtikėjus, jog tikslus polinis priešingybių tarpusavio ryšys
buvo tvarkos pagrindas ir jog tą tvarką supratę mes galėjome šią naująją laisvę
kontroliuoti“ (Richter, 1965: 142).
Kitaip tariant, H. Richter‘io abstrakčioji
kūryba, įskaitant Rhythm filmus, be abejonės reprezentuoja jo „gyvenimo“
viziją, jo modernybės kritiką, bei dadaizmo apibrėžimą įtakojusią metafiziką.
Šiuose filmuose, kaip teigia jų tyrinėtojas M. Turvey – „ įvairiausios
formalios „priešingybės“ suderintos harmoningoje visumoje taip, kaip – H.
Richter‘io nuomone – buvimas tikru žmogumi galimas tik pasiekus pusiausvyrą
tarp priešingybių: proto ir beprotybės, sąmonės ir pasąmonės, civilizuotumo ir
primityvumo, minties ir jausmo“ (Turvey, 2003:31).
Kitas rafinuoto, abstraktaus kino kūrėjas,
vokietis O. Fischinger‘is stebėjo savo kolegų ieškojimus, tačiau jais aklai
nesekė, bet savarankiškai eksperimentuodamas
ieškojo pačios optimaliausios abstraktaus kino technikos. Nenaudodamas
tapybos, bet pasitelkdamas kelis kino ir skaidrių projektorius O. Fischinger‘is
dar 1927 metais Vokietijos kinoteatruose kūrė tobulą garso ir vaizdo sintezės
simfoniją. Akivaizdu, kad jo filmai pralenkė savo laiką, šiandien jie atrodo
taip pat įpatingai originalūs ir vizualūs, kupini elegantiškos „optinės
euforijos“, abstrakčių formų ritmo, garsų ir spalvos harmonijos bei dinamiškos
tobulų, taisyklingų kompozicijų kaitos kaip ir skaitmeninės vd‘jų projekcijos
elektroninės muzikos klubuose. Neatsitiktinai kai kurie tyrinėtojai šį
menininką vadina „Kandinskiu kine“.
Iš dalies dėl to, jog tikėjo kino gebėjimu
sukelti naujus patyrimus ir radikaliai kvestionuoti kasdienius santykius su
pasauliu, O. Fischinger‘is sukūrė ir ištyrinėjo daugybę naujų kinematografijos
technikų, tuo įtvirtindamas jau esančius ir pradėdamas naujus animacinio kino
eksperimentus (Branco, 2010: 32). Būtent toks yra jo, tarp 1921-ųjų ir 1926-ųjų
metų sukurtų vaško eksperimentų atvejis. Šešių minučių trukmės iš atrinktų
fragmentų sumontuota versija pavadinta „Vaško eksperimentai“. O. Fischinge‘rį
labiausiai domino optinė iliuzija. Pavyzdžiui, filme „Vargonų vamzdžiai“ jis
kai kur panaudojo sudėtingą montažinę procedūrą ir sujungė penkis, vieną virš
kito esančius vaizdų sluoksnius. Tokia pati priemonė naudota ir filme „Dvasinės
konstrukcijos“ („Seelische Konstruktionen“, 1927) bei fragmentų kompiliacijoje,
pavadintoje „Spiralės“ („Spiralen“, 1924-26), kur vaizdai sudaryti iš optines
iliuzijas kuriančių apskritimų ir koncentrinių spiralių judėjimo (Branco, 2010:
32).
O. Fischinger‘is ketino žiūrovą įtraukti ir
per grynai fizinius potyrius. Jis vienas pirmųjų, ištobulino sudėtinių
projekcijų technologiją. O. Fischinger‘io filmas „Karštis“ („Fieber“, 1926-27),
kurio nei viena kopija neišliko, buvo būtent tokių kombinuotų projekcijų
demonstravimas. O. Fischinger‘is sukonstravo sudėtinio projektoriaus sistemą,
kuri trijuose lygiagrečiuose ekranuose tuo pačiu metu, vieną šalia kito,
projektavo tris skirtingus vaizdus. Vienintelė išlikusi O. Fischinger‘io
sudėtinio projektoriaus sistema su trimis arba penkiais projektoriais ir
keliais persiklojančiais filmais yra pavadinta „R-1 formų žaidimas“ („R-1 ein
Formspiel“, 1927).
Vienas iš pagrindinių O. Fischinger‘io tikslų
buvo eksperimentavimas su spalvinėmis formomis. Jis prisidėjo prie spalvinimo
metodo, pavadinto „Gaspar Colour“ išradimo – panaudoto abstrakčiajame filme
„Kontūrai“ („Kreise“, 1933). Menininkas tikėjo, jog vizualinis manipuliavimas
vaizdais atveria duris į naujas sąmonės praplėtimo erdves. O. Fischinger‘is šį
siekį integravo į sudėtingą tolesnių mokslinių ir dvasinių interesų sritį. Be
teosofijos, jo darbuose atsiskleidžia ir tiesioginė kitų realybių įtaka – pvz.,
Tibeto budizmas, meditatyvios mandalų struktūros, A. Einstein‘o reliatyvumo
teorija ir naujoji W. Heisenberg‘o fizika (Branco, 2010: 33).
Šios naujos įtakos kilo iš abstrakčiosios
tapybos krypčių – pavydžiui V. Kandinsky’io abstrakcijų ir P. Mondriano
plasticizmo – ir suteikė kinui naują reikšmę, kur fiziškumas traktuojamas kaip
kelias į dvasingumą ir viską apjungiančius kosminius dėsnius.
W. Moritz‘as detaliai išaiškina, kodėl jo
filmas„Radiodinamika“ („Radio Dynamics“, 1942) yra geriausias pavyzdys,
demonstruojantis, kaip visos šios įtakos apjungiamos O. Fischinger‘io
kūryboje. Pasak W. Moritz‘o, filmas turi
jogos struktūrą: pirmiausia matome seriją pratimų, tačiau tai pratimai akims
arba regai – svyruojantys ir besitampantys stačiakampiai objektai. Vėliau regime
meditaciją reprezentuojančią dviejų ženklų kombinaciją: vienas jų vaizduoja
skrydį į ribotu judesiu apibrėžtą begalinį sūkurį, o kitas – dvi atsiveriančias
ir besiplečiančias/susitraukiančias akių raineles ir tarp jų išaugančią
trečiąją vidinės/kosminės sąmonės akį. Hipnotizuojantys
besiplečiančių/susitraukiančių akių ritmai susilieja su praskriejančio sūkurio
ratilų judesiais, taip paversdami skrydį dvikrypčiu – į vidų ir išorę.
Kulminacinis momentas pasireiškia visuotiniu manipuliavimu spalvomis, dydžiais
ir greičio pojūčiu: tai vienas A.
Einstein‘o reliatyvumo teorijos aspektų – pusiausvyra tarp energijos, medžiagos
ir greičio – pateiktas aiškia, bet emocionalia, paprasta, bet ir subtilia bei
sudėtinga kalba, absoliučiai vizualia kalba, kuri pasireiškia ir gali būti
tiesiogiai suprasta be jokių pašalinių žodžių“ (Moritz, 1974: 157).
Tokia abstraktaus kino interpretacija mums
atskleidžia nuo teksto išvaduotų abstrakčių formų galią, jų metafizinį užmojį
ir naujas judančių formų naratyvumo kryptis. Tai grynųjų formų choreografija,
iš kurios šokio plastikos mokėsi netgi tuometiniai novatoriškiausi scenos
šokėjai.
Svarbu tai, kad vienas talentingiausių kino
filosofijos pradininkų, A. Bergsonas savo knygoje „Kūrybinė evoliucija“ taip
pat kalba apie gryną judėjimą, kaip apie svarbiausią kino prigimties bruožą.
Jam svarbus yra ne vaizdas, ne kino pasakojimas, o kino aparate slypintis
judėjimas (Bergson, 2004: 331). Tam, kad vaizdai atgytų, sako A. Bergsonas,
reikia, jog kur nors būtų judėjimas. O judėjimas iš tikrųjų yra tik aparate
(Bergson, 2004: 331).
Kaip tik todėl, kad vyniojasi kinematografinė
juosta ir įvairios scenos fotografijos paeiliui pateikiamos kaip viena kitos
tęsinys, kiekvienas scenos veikėjas įgyja judesį: jis suveria visas viena po
kitos einančias savo padėtis ant nematomo kinematografinės juostos judėjimo.
Vadinasi, iš esmės procesą sudaro sugebėjimas išgauti iš visų judesių, būdingų
visoms figūroms, beasmenį, abstraktų ir paprastą judėjimą, taip sakant,
judėjimą apskritai, įdėti jį į aparatą ir atkurti kiekvieno atskiro judėjimo
individualumą sujungiant šį anoniminį judėjimą su asmeninėmis padėtimis. Toks
yra pasak A. Bergsono kinematografo menas.
Dar daugiau, šio filosofo manymu, tapsmui
pasmerkta žmogiška prigimtis yra iš esmės kinematografinė (Bergson, 2004: 332).
Mes ir be kino aparato savo vaizduotėje darome kone momentines praslenkančios
tikrovės nuotraukas, mums tereikia jas išdėstyti išilgai abstraktaus, vienalyčio,
nematomo tapsmo, glūdinčio pažinimo aparato gilumoje, kad pamėgdžiotume tai,
kas yra būdinga pačiam šiam tapsmui.
Suvokimas, mąstymas, kalba apskritai veikia
šiuo būdu. Ar mes mąstytume tapsmą, ar jį išreikštume, ar netgi jį suvoktume,
mes viso labo tik paleidžiame į darbą savotišką vidinį kinematografą. Vadinasi,
galima pasakyti, kad mūsų įprastinio pažinimo mechanizmas yra kinematografinės
prigimties. Būtent šią grynojo judėjimo esmę abstraktaus kino eksperimentuose
siekė užčiuopti pirmieji kino prigimties tyrinėtojai. Absoliutaus, abstraktaus
kino kūrėjai, tarytum mokslininkai, studijavo formų tapsmo prigimtį ir
visapusiškai panaudodami kino aparato savybes, kūrė visiškai naują meninę
kalbą.
***
Tačiau vokiškas absoliutaus kino avangardas truko
neilgai. Labai anksti, 1925 metais mirė jo pradininkas V. Eggeling‘as. W.
Ruttman‘as nacių įsigalėjimo laikmečiu tapo L. Riefenstahl asistentu kuriant
legendinį jos filmą “Valios triumfas”, H. Richteris 1940 m. pasitraukė tęsti
savo dadaistinių eksperimentų į saugesnę Ameriką, O. Fishinger‘is po
trumpo flirto su nacių režimu, 1935 m.
atsidūrė Holivude, kur jo abstrakcijos palaipsniui užgeso komercinėje kino
produkcijoje. Nepaisant tokios liūdnos didžiųjų kino avangardistų užmojų
baigties, jų eksperimentai, kaip niekas kitas šiandien atgyja jau kitoje,
skaitmeninio vaizdo kūrimo terpėje.
Kaip sako medijų teoretikas L. Manovich‘ius -
vienas bendras skaitmeninės revoliucijos bruožas yra tai, kad avangardinės
kino estetikos strategijos įsitvirtino kompiuterinės programinės įrangos
komandose ir medijų meno metaforose (Manovich, 2009: 438). Trumpai tariant,
avangardas materializavosi kompiuteryje. Tai, kas tradiciniame kine kadaise
buvo eksperimentinės išimtys, dabar tapo įprastomis skaitmeninio kino kūrimo
technikomis, įsiliejusiomis į pačią technologijų struktūrą.
Todėl euforiškai panirę į abstrakčias,
futuristines elektroninės muzikos vizualizacijas visų pirma susiduriame ne tiek
su futuristinėms ateities nuojautoms, kiek su tikrove tapusiomis, beprotiškomis
XX a. kino avangardistų svajonėmis.
Developments of German Absolute Cinema.
SUMMARY
The present work discusses the influence of
the avanguard cinema of an early 20th century on further developments in visual
culture and digital technology. The author analyses the examples of German
abstract cinema, which determined the entire theoretical and aesthetical
conditions of this exceptional genre of art. The principles of cinematic
iconography and its connection with dadaism and futurism are revealed by
discussing the works of V.Eggeling, H.Richter, W.Ruttmann, and O.Fischinger.The work also discusses how strategies of avanguard cinema live on in the commands of software and other new media metaphors. What once were exceptions in traditional cinema, now became normative techniques of digital cinema. Therefore, instead of witnessing the unseen manifestations of the future, in our euphorical encounters with newest digital visualisations of electronic music we find the boldest dreams of cinema avanguard of an early 20th century.
LITERATŪRA
Bergson, Henri 2004: Kūrybinė evoliucija.
Vilnius: Margi raštai.
Branco, Patrícia Castello 2010: “Pure
Sensations: From Abstract Cinema to Digital Image". Animation: An
Interdisciplinary Journal 5:1, 25-40.
Grigoravičienė, Erika 2011: Vaizdinis posūkis
:vaizdai, žodžiai, kūnai, žvilgsniai. Vilnius: Lietuvos kultūros tyrimų
institutas.
Youngblood, Gene 1970: Expanded Cinema. E P
Dutton.
Manovich, Lev 2009: Naujųjų medijų kalba. Vilnius: Mene.
Michelkevičius, Vytautas (sud.) 2009: Medijų
kultūros balsai: teorijos ir praktikos Vilnius: Mene.
Moritz, William 1974: "The Films of Oskar
Fischinger." Film Culture 58-60: 37-188.
Richter, Hans 1997: Dada: Art and Anti-Art.
London: Thames and Hudson.
Richter, Hans 1965: “My Experience with
Movement in Painting and in Film,” in The Nature and Art of Motion New York:
George Braziller.
Turvey, Malcolm 2003: Dada Between Heaven and
Hell: Abstraction and Universal Language in the Rhythm Films of Hans Richter.
October Magazine. Summer, No. 105, Pages 13-36.
No comments:
Post a Comment