Sunday, January 20, 2013
Teksto ir vaizdo agonistika.
Teksto ir vaizdo agonistika.
Lietuvos fotografija: vakar ir šiandien '12. Lietuvos fotomenininų sąjunga, 2012.
Virginijus Kinčinaitis
Fotografijos ir teksto santykiai visada buvo komplikuoti, vienas kitą
kuriantys, išduodantys ir vėl susitaikantys.Tokia yra nesibaigianti vaizdo ir
žodžio agonistika [gr. agōnistikē – varžymosi menas]. Jeigu išsenka koks nors
ideologinis kalbėjimas, to laikmečio vaizdai lieka apleisti, be vietos. Tačiau
atsiranda naujas menotyrinis diskursas ir jie vėl atgyja šviežiomis prasmėmis.
Bet kuriuo atveju tekstai sukasi, trinasi, gludinasi aplink tuos pačius
fotografijos vaizdus ir, žiūrėk, atranda naują kalbėjimo būdą, kaip neseniai
pasipylusios Tomo Pabedinsko, Vytauto Michelkevičiaus ar Margaritos Matulytės
knygos apie sovietinę Lietuvos fotografiją.
Kita vertus, veržlus ir įtaigus tekstas gali tiesiog perkaitinti vaizdus.
Taip atsitiko su Arvydo Šliogerio fotografine Lietuvos kaimo panteistika. Nors
jo fotografijos geriausiu atveju yra vertos tik reklaminio kaimo sodybų bukleto
puslapių – tekstuose vešliai trykštantis toposofinis autoriaus užsidegimas
verčia mus šiose rūke klydinėjančiose banalybėse įžvelgti giliausią žemės
raukšlių dramą.
Vargu ar šiame tekste nueisime toliau. Tik žodžiais pratęsime arba
susiaurinsime kelių ryškesnių šio metraščio fotografijų ribas. Juk fotografinis
vaizdas ir tekstas su nerimu ir ilgesiu stebi vienas kitą, agonistinė jų
santykių drama neturi pabaigos. Albumo sudarytojo motyvacija man nežinoma, todėl
pradžiai renkuosi pasivaikščiojimą peizažiniais Stanislovo Žvirgždo
paribiais.
Šio fotomenininko kuriamas gamtos ir kultūros, žmogaus ir jo aplinkos
pusiausvyros pasaulis man yra įdomus kaip pražuvusio pasaulio nostalgija, kaip
restauruojamas prarastos Arkadijos paveikslas. Juolab kad autorius šios
pusiausvyros legendą dažnai kuria Vilniaus apylinkėse, kur toks balansas tiesiog
neįmanomas.
Juk nieko nėra labiau amorfiškesnio, išskydusio, pražūtingai beformio kaip
didmiesčių apylinkės, kaip jų apkasai. Tai mirtinas stingulys ir judrus
gaivališkumas vienu metu. Juk priemiestyje nusitrina visos hierarchijos tarp
gyvūnijos ir žmonių, kapų ir namų, gamtos ir betono, nykulio ir kilimo.
Priemiesčių bažnyčios – logistikos centrų angarai, priemiesčių šventumo aura – į
tamsias dykvietes nusidriekusių tuščių kelių žibintų šviesos.
Viso šito nėra horizontalaus stabilumo kupinuose ir lėtai amžinybės rūke
išnykstančiuose Stanislovo Žvirgždo peizažuose. Tai utopinės žmogaus ir gamtos
sąlyčio svajonės, kurioms neduota išsipildyti. Būtent todėl jos tokios
gundančios ir gramzdinančios į sidabrinio dangaus ūkus. Būtent todėl šios
fotografijos geidžiamos. Tačiau reikia pripažinti, kad kažkuriuo metu šis
idiliškas grožis sužybsi šėtono akimis.
S. Žvirgždo fotografija.
Juk gamta – tai ir tikrasis mirties lopšys. Ji užliūliuoja, migdo ir
gramzdina į rūkais pridengtus savo akivarus mūsų tvoras ir namus, sodus ir
gyvulius, šulinius ir vakaro dainas. Žolės, krūmai, medžiai spaudžiasi prie
žemėjančio dangaus ir uždusina bet kokią viltį prilygti gamtos galiai ir
plėšrumui. Stanislovo Žvirgždo peizažai – tai bandymas pamatyti šį nuostabų
gamtos pasaulį, pamatyti nemirtingą peizažą, tikrąjį peizažą, kuris visada buvo
ir liks po žmogiškos tuštybės baigties.
Akys šlitinėja tamsa, o liežuvis veliasi žeme bandant nusakyti Algimanto ir
Mindaugo Černiauskų vaizduojamus ideologinius tokios tuštybės padarinius.
Subraižyti, ašarų išplauti ir į purvą sutrypti Pieterio Bruegelio peizažai, akli
jo gyventojai, mirtinai surūdijusio ideologijų plieno prislėgti, alkani
Giedraičių kaimo vyrai ir moterys. Mėšlini, prakaito pritvinkę civilizacijų
trupiniai, savi ir be galo svetimi vaizdai.
A. ir M. Černiauskai. Elgeta.
Pamenu, kaip kolūkinių bandų laikais savo karves šerdavome kareiviška
duona, tempdavome ją drobiniais maišais iš kaimo parduotuvę valdžiusios
didžiakrūtės žydės. Badas ir perteklius vienu metu. Sukeista tikrovė ir nuovoką
joje praradęs kolektyvinis girtas kūnas. Algimantas ir Mindaugas Černiauskai jau
daug metų klasifikuoja skaudžius šio kūno atodūsius ir sunkius, ligotus jo
gestus.
Nebežinau, kad miriau, sako Samuelis Beckettas, nes šiandien pernelyg bijau klausytis, kaip pūnu, laukti, kol širdis virs rausvomis atliekomis, galutinai susisuks akloji žarna, o galvoje baigsis ilgos žudynės, meilė su lavonais. Toks Lietuvos kaimas, su išvogtu nužudytų žydų sidabru, kaimynų kraujo balomis, raudonarmiečių išvarytais arkliais, kolūkio Agdamu, olandiškomis srutomis ir Algimanto ir Mindaugo Černiauskų vaizduojamais amžinaisiais balsuotojais. Tiksliau, rinkėjais, užmiršusiais, kur įteka Nemunas, nebesuvokiančiais, kokioje sąjungoje dabar gyvena, cinizmu garuojančių kandidatų prievartaujamais, bejėgiais balsų dalytojais. Tai tikrai juodai baltas pasaulis. Tiksliau, beformio purvo, nykulio ir buko žiaurumo pamiškės.
Nebežinau, kad miriau, sako Samuelis Beckettas, nes šiandien pernelyg bijau klausytis, kaip pūnu, laukti, kol širdis virs rausvomis atliekomis, galutinai susisuks akloji žarna, o galvoje baigsis ilgos žudynės, meilė su lavonais. Toks Lietuvos kaimas, su išvogtu nužudytų žydų sidabru, kaimynų kraujo balomis, raudonarmiečių išvarytais arkliais, kolūkio Agdamu, olandiškomis srutomis ir Algimanto ir Mindaugo Černiauskų vaizduojamais amžinaisiais balsuotojais. Tiksliau, rinkėjais, užmiršusiais, kur įteka Nemunas, nebesuvokiančiais, kokioje sąjungoje dabar gyvena, cinizmu garuojančių kandidatų prievartaujamais, bejėgiais balsų dalytojais. Tai tikrai juodai baltas pasaulis. Tiksliau, beformio purvo, nykulio ir buko žiaurumo pamiškės.
Kai kur Algimanto ir Mindaugo Černiauskų fatalizmas pasiekia tokį stiprų
ikoniškumą, kad atrodo, jog visas pasaulis – tai tik jų fotografijoje prie
bažnyčios sienos stabtelėjęs ir tuoj paskui save į bedugnę visus patikliuosius
nutempsiantis, aklasis Bruegelio elgeta.
Šviesesnis religinis peizažas atsiveria žemaitiškuose Algimanto
Aleksandravičiaus pasivaikščiojimuose. Jo fotografijoje „Pirmoji komunija“ taip
keistai, siurrealistiškai susipina danguje kabantis baltas debesis, šviesi,
įtemptu lynu žemyn slystančios mergaitės pirmosios komunijos suknelė, ant tako
ištiškęs juodas medžio šešėlis, pavasarinių žiedų blyksniai, kad nejučia
pasijunti paniręs į vos regimas Paul’io Delvaux paveikslų mėnesienas.
Erdvės perspektyvą kertanti puošnios mergaitės figūra išnyra žemaitiškos
kasdienybės vidurdienyje kaip pribloškianti keistenybė. Juolab kad leisdamasi
lynu ji vienu metu judri ir sustingusi. Pasyviai kabėdama, ji dramatiškai
kontrastuoja su sodybos aplinka, nekasdiene savo komunijos suknele. Taip šventas
ritualas šioje fotografijoje keistai susipina su vaikišku žaismingumu. Tik
trumpam sulaužomos elgesio taisyklės ir štai – kito pasaulio nuojauta.
Perskelto pasaulio drama ryškėja ir vienoje Antano Sutkaus fotografijoje.
Joje vaizduojamas naiviojo meno grynuolis Stanislovas Riauba. Tiksliau, pirmame
plane matome tik išplaukusį šio meistro profilį. Stanislovas visą gyvenimą kūrė
ir gyveno mažame kambarėlyje, todėl interjero šešėlyje skęstantis jo kontūras
labai iškalbingas. Tai tikrasis vienišius, mergos vaikas, šamanas ir regėtojas
vienu metu. Ne sunkus šios žemės grumstas, o kaulinės rožės pakąstas, medinių
baidyklių, abrozdėlių ir angelų raganius. Autentiška girių ir padavimų dvasia
šio smulkučio burtininko dėka įgijo fantastiškus medinius pavidalus. Jo paties
profilis irgi tarytum išdrožtas, atsiribojęs nuo saulės šviesos ir tikrovės. Dar
įdomesnį kontrastą sukuria per Riaubos langą matoma dokumentininko Roberto
Verbos filmavimo komanda. Tai trumpam sutrikusių, pasimetusių, laukiančių
sovietinio miesto inteligentų ir kūrėjų grupė. Akivaizdu, kad jiems šis
nenuspėjamo charakterio šamanas sukėlė nemažai filmavimo problemų. Tai erdvėje
tvyranti dviejų skirtingų pasaulių susidūrimo įtampa, kurią diagonalių ir
šviesos bei tamsos kompozicija puikiai perteikia Antanas Sutkus.
A. Sutkus. Stanislovas Riauba.
Romualdo Augūno fotografijos irgi atsisveikina su juodai balta sovietine
Lietuva. Įdėmiau pažiūrėję į tokias fotografijas galėtume tiksliau įvardyti ir
dabartinės Lietuvos pasimetimo, suvelto tapatumo priežastis. Nepaprasta šiandien
kapstytis iš įvairių katalikybės ir girto komunizmo, kaimietiško socializmo ir
kubietiško romo sąveikų. Ideologinis, politinis svaigulys keičia dekoracijas,
tačiau niekur nepradingsta. Gegužės 1-osios demonstracijoje riedančio
sunkvežimio kėbule sėdintys narai neskęsta. Jie lieka amžinai plūduriuoti į
troškimų krantą plakamų ideologinių bangų paviršiuje.
Taigi tenka trauktis į vidinių būsenų interjerus. Šitai sėkmingai įvaldęs
Aleksandras Ostašenkovas. Dar daugiau, jis tas būsenas daugina, dvejina,
priešina. Kasdienybės kiautuose įvynioti mažieji gyvenimo monumentai jo
fotografijose įgyja grėsmingo didingumo ir galios. Žmonių nėra, takai užžėlė, o
pakrančių žolę išmirkė šlapdriba. Liko tik pašaipi žaislinio Trojos arklio,
mojančio betoninio pionieriaus, persirengimo kabinos, tuščios lovos klosčių
mimikrija. Pati gyvenimo tėkmė šio fotografo nedomina, jis žino, kad bet koks
pamestas ir trupantis daiktas yra geriausias šios tėkmės betiksliškumo
demaskuotojas.
Tušti interjerai ir Vilmos Samulionytės fotografijose. Tačiau jie
spalvingi, tviskantys kaip fantastikos žanro filmuose skraidančių kosminių laivų
kabinos. Geidulingi rožinių spalvų puokštėmis ir baldų paviršių minkštumu. Tai
jau kitos, arabiškos, kultūros interjerai. Fotomenininkė gilinasi į
musulmoniškas vestuvių tradicijas. Ji fotografuoja nuotakos sostų ciklą, kuris
pakeri prabanga ir visuotine simetrija. Nors tai karšti kraštai, bet ši
vestuvinė tradicija padvelkia ledo karalienės interjerų šalčiu. Keliaujant
musulmonų kraštais teko matyti įspūdingų dirbtuvių, kuriose tokie sostai buvo
gaminami. Stebindavo vangūs meistrų judesiai, be galo pigios medžiagos ir
galutinis pribloškiančios prabangos efektas. Toks arabiškai dvilypis dėmesys
sužadėtinei kažkuo primena ir tų sostų dirbtinumą. Gražu, pompastiška, bet
šalta. Kaip, beje, ir dabartinėse lietuviškų vestuvių tradicijose – prabangaus
kičo, banalios pozos ir jausmų dirbtinumo orgijose.
V. Samulionytė. Kosha.
Tikrai mažiau dirbtinumo Arūno Kulikausko „ameriCANna“ serijoje. Ant
medinio spąstų pado pritrėkštos ir Amerikos vėliava fotografiškai
užantspauduotos kokakolos ir kitų garsių gaiviųjų gėrimų skardinės atrodo kaip
kokie vislūs gyviai. Mušti, bet nemirę, tik pakeitę formas, išryškinę savo
morfologines galias, gebantys transformuotis ir prisitaikyti. Lankstūs kaip tas
sumaigytas skardinių aliuminis ir grėsmingai gražūs savo nauju plokščiu pavidalu
ir aštrių kontūrų karūnomis.
Įprastos fotografijos nebėra ir Gyčio Skudžinsko fotomenininkų studijų
cikle. Gytis fotografuoja tik neutralius studijų fonus, tamsias ar išbalintas
fotografijos pasaulio akiduobes. Fonas šiuo atveju panašus į tuščius paveikslo
rėmus. Tai ganėtinai rūsti tikrovė. Be rėmo nėra meno kūrinio, o be fono nėra
meninės fotografijos. Tad kas svarbiau? Neutralus fonas sugeria ir
išspinduliuoja gausybę meninių figūrų. Tačiau tai tik afektai, nesibaigianti
vaidyba, kapitalistinės reklaminio daikto konvulsijos arba suvaidintas gundymas.
Tuščios studijų širmos kaip ir balti Hiroshi Sugimoto kino teatrų ekranai yra
įdomesni už juose vykstančias dramas. Tai jau išvirkščias vaizdas, jo pamušalas,
tikrovės karkasas, ant kurio uždūsta begalės savo atspindžiu prieš objektyvą
susigundžiusių narcizų.
Su fotografiniu vaizdu ir jo autoryste kandžiai ir su dėmesiu rungiasi ir
Darius Vaičekauskas. Juostelėmis pjaustomi ir perkomponuojami žinomų Lietuvos
fotografų darbai praranda savo biografijas, bet atgyja kitame, jau kolektyvinės
autorystės, kontekste. Prisikelia kitam gyvenimui, galbūt kartais ir
ilgaamžiškesniam. Darius išlaiko darnų balansą dekonstruodamas kolegų kūrinius.
Galutinai jų nesunaikina, bet kankina, kantriai tardo, priverčia kalbėti kitaip,
naujai, juos sudaiktina. Koliažo principu perkurtos fotografijos įgyja kitą
ritmą ir medžiagiškumą. Tai virpanti nykstančio ir kitoje materijoje
atgimstančio vaizdo faktūra.
Savaip fotografinį vaizdą neutralizuoja ir Aleksandras Macijauskas. Jis,
persikeldamas į Nidos seminarą jūrų keltu, imasi pačios banaliausios veiklos –
fotografuoja kelte stovinčių automobilių langų atspindžius. Sutikite, tai
prilygsta žuvėdrų lesinimui. Tranzitinis, tiksliau, niekinis laikas kuria jam
tapačius vaizdus. Kita vertus, tai nenutrūkstamas kolektyvinis sapnas,
mėgėjiškos fotografijos epifanija. Todėl yra įprasta, kad herojiškas fotografas
kantriai laukia kito kranto ir nesivelia į žuvėdrų banalybės orgiją, o
Aleksandras nebelaukia, žino, kad kito kranto nebebus, todėl šaudo fotoaparatu
viską aplinkui – laukimą, ilgesį, spidometrą, rajas žuvėdras, stiklo iškreipus
žioplių veidus.
Pereinamoji, tranzitinė erdvė sudomino ir Mindaugą Kavaliauską. Tik šiuo
atveju pasirinkti pasaulio oro uostai, jų erdvinės, netikėtos vizualios
išraiškos. Globaliame pasaulyje masinės visuomenės judrumas, migracija sukuria
ne tik naują pereinamųjų vietų architektoniką, bet ir naują egzistencinį,
kūnišką tapatumą. Tai laukiančios minios įtampa, nuovargis ir abejingumas. Tai
laikinumo pažeista, tuščia erdvė. Tuščių akių, numarintų gestų ir dirbtinio oro
miestai, prasilenkiančių srautų angarai. Naujoji biopolitika. Šiuose tobulai
kontroliuojamuose dirbtinių šviesų ir lūkesčių terminaluose fotogeniškas įvykis
yra neįmanomas, todėl tenka ieškoti tik elementarių vizualių sąskambių. Tenka
žvilgsniu provokuoti sterilią daiktų tvarką ir žymėtis nereikšmingas dienoraščių
pastabas, kurios tik patvirtina zombišką, posthumanistinį, vienodą oro uosto
gaudimą ir tirpstančias žmonių figūrėles šiame technogeninio sapno rūke.
Jeigu mėgstate slasher filmų žanrą, tiksliau, lėto kankinimo, kūno
pjaustymo, sandėliukuose tūnančių perversinių žudikų estetiką, jums puikiausiai
tiks Stasio Povilaičio „Viena galąstojo diena“. Tai itin „filminė“ fotografija.
Atrodo, kad matai siaubo kino kadrus. Tik tai jau ir nebe kinas, o kažkas
bauginamai realaus. Tapybiškai tiršta ir kriminogeniškai sovietinė galąstojo
dirbtuvėlė, ant jos savininko galvos užmaukšlinta heloviniška cirko klouno
kaukė, aštriadantis pjūklas rankose nieko gero nežada. Žiūrėk, ir iškris iš
kokio stalčiaus nupjauta daili gražuolės ranka.
S. Povilaitis. Viena galąstytoto diena.
Visiškai minimaliomis priemonėmis, būtent klasikine klouno kauke, Stasys Povilaitis pasiekia stulbinamo efekto. Mat visos detalės, nušiurusios dirbtuvėlės vaizdas, dramblotas galąstojo kūnas dirba jo naudai, kuria keistą, fotografinę suspenso nuotaiką. Išsiviepęs kluonas visiškai susilieja su makabriška savo dirbtuvėlės atmosfera, jis ir baugina, ir juokina. Žinai, jog už šios inscenizacijos slypi lietuviška raktų gamintojų, budėtojų, liftininkų, santechnikų, galąstojų ir kt. dirbtuvėlių tikrovė. Tačiau ji tokia siurrealistinė, jog sunku ja patikėti. Belieka pripažinti fantasmagorinį jos tragikomiškumą ir klusniai susitaikyti.
Žodžių keteromis perrūšiavus kelis šio metraščio vaizdus, krinta į akis
tai, kad jame labai nedaug žmonių. O ir vaizduojami dažnai užima tik
marginalines ar kvaziistorines nišas. Kaip ir Romualdo Rakausko kelio
aiškintoja. Tai itin plastiškos, ikoninės fotografijos. Tokių kelią rodančių
žmonių nebesutiksi. Dabar kelius reguliuoja virtualus GPS balsas ir gausybė už
EU pinigus pririkiuotų ženklų, tvorų, tunelių, nuorodų. Pasaulis pasikeitė, bet
mus vis dar traukia prie jau nebeegzistuojančios kaimo žvyrkelių žiniuonės. O
kur GPS rodyklė?