VIRGINIJUS KINČINAITIS 2010
Monday, October 29, 2012
Persiklojantys patyrimo kontekstai.
VIRGINIJUS KINČINAITIS 2010
Mindaugas Lukošaitis. Grafito anglies tamsoje.
Grafito anglies
tamsoje.
Įsivaizduokime
muzikantą, savo kūnu, balsu, kvėpavimu, širdies ritmu niūniuojantį būsimą
kūrinį. Panašiai ir piešėjas savo kūno pulsavimu, atodūsiais ir valingu judesiu
brėžia klaidžiojantį diafragminį grafito pėdsaką. Tai archetipinis
vaizduojamojo meno brėžis.
Piešinys gimsta
pradinėje vizualaus pasaulio simbolizavimo stadijoje, todėl jis toks
subjektyviai gyvybingas, nenuspėjamas, asmeniškai aistringas ir veržlus. Tai
dar nematomą ir jau regimą pasaulį jungianti linijinė membrana, kurios
pulsavimuose gimsta mums pažystami ir neregėti formų pavidalai. Tai tikroji
meno pasaulio “fauna”, dar nesutramdyta, kandi, baiminga, laisva ir beprotiška.
Ne taip paprasta
išlikti šios gyvybingos piešinio stadijos lygmenyje. Juk taip greitai jis tampa
tik pagalbine kitų meno rūšių priemone.
Šitokio piešinio
supratimo nereikėjo mokytis Mindaugui Lukošaičiui. Jis tiesiog visada piešė ir
piešė ne taip, kaip piešiama dailės akademijoje, kur piešinys yra akademinė
techninio įgudimo priemonė. Mindaugui piešinys yra jo asmeninė istorija, jo
biografija, vizualus supančio ir įsivaizduoto pasaulio išradimas. Todėl jo
piešinio samprata netelpa į formalių ir susvetimėjusių žaidimų rėmus. Jis daugiau
primityvus, brutalus, fiziškas, realistinis, sapniškas. Jo piešinio linijos
lūžta kartu su dūžtančio automobilio stiklais, gęsta kartu su šąlančiu lavono
kūnu, viepiasi vandenžmogio dantų smaigaliais. Tai vienu metu save drąsinantis
ir savo atverčių bijantis piešimas. Iš čia ir šio menininko perteikiamų
istorijų akibrokštai, jų netikėtumai, neužbaigtumas, „bestilistiškumas“ ir
(nekro)realistinis primityvumas. Todėl šiuose piešiniuose taip keistai susibėga
vaikiško piešimo įgūdžiai ar socrealizmas, reklaminė ar vadovėlinė
iliustracija, neorealistinio kino filmo ar ankstyvojo komikso kadras. Tai
kliedintis, karščiuojantis, persekiojantis arba persekiojamas piešimo procesas.
Kartais tai tik
piešinio apskritai pėdsakai, mėtomi, užpustomi, užnešami lapais ir dingstantys
medžių viršūnių ar dirvožemio tamsoje, kaip ir cikle „Žydai. Mano istorija“,
kur realistiniu, „objektyvaus“ piešinio stiliumi pasakojama Lietuvių tautą iki
šiol traumuojanti, tragiška Lietuvos „žydšaudžių“ istorija. Tiksliau, viena
trumpa tos istorijos atkarpa. Matome, kaip nacių padėjėjai taršo žydų sodybas,
niokoja namų baldus, tempia žydus prie juoduojančių duobių. Šaltakraujiškai,
tarytum dirbdami paprastą, kasdienį darbą pistoletais ir šautuvais jie šaudo
vyrus, vaikus, moteris. Scenų kasdieniškumą pabrėžia kaimietiška neįmantri
žudikų apranga, nuzulinti švarkai, susmukę auliniai batai, grubokas eilinio
žmogaus judesių neskubumas, įrankių paprastumas, nuobodi pamiškės juosta, žemė.
Taip, žemė. Daugelyje menininko piešinių kietas ar purus žemės gruntas, jos
derlinga, bet tuo pačiu metu ir tolimo pavojaus nuojautas išjudinanti juoduma
yra svarbus daugelio piešinių akcentas. Iš bunkerių išlipantys žemėti pokario
partizanai, žemėje prasmengantys žydų kūnai tarytum yra išsimurzinę grafito
dulkėse. Atrodo, kad pats pieštuko grafitas tampa žeme, pražūtinga juoduma,
kurioje išnyksta perrašomos istorijos prasmės, kuri vienu metu slepia
žydšaudžių gėdą ir savo ertmėse jau kitame cikle priglaudžia pokario partizanų
viltis.
Rafinuotai valdomame
lakoniškame Mindaugo Lukošaičio piešinyje itin tiksliai yra modeliuojama
situacija, personažai, veiksmo dinamika. Pavyzdžiui, piešinyje, vaizduojančiame
po šūvio į duobę krintančią susigūžusią merginą, tiesiog jaučiame, kaip ji
akimirkai sustingsta, tarytum dvejotų, kilti į dangų ar kristi žemyn. Suknelės
plevenimu erdvėje prilaikomas jos kūnas ypač dramatiškas – savo trapumu,
bejėgiškumu ir pomirtiniu nesvarumu.
Kodėl
autorius šį ciklą pavadino savo istorija? Gal būt, tai išgirsto, išjausto
pasakojimo persakymas piešiniu, asmeninių sąskaitų suvedimas su kankinančiais,
protu nesuvokiamais vaizdiniais? Taip, juos galima racionalizuoti, suvokti.
Tačiau tuomet jie tampa tik šalta istorine chronologija. Menininkas mums
gražina vaizdinį, traumą, išgyvenimą ir nuolatinę nepakeliamą nuodėmės, įgimto
betikslio žiaurumo dabartį. Kaip ten bebūtų, aišku viena, autoriaus neleis mums
lengvai paversti šių piešinių dar viena
malonia istorijos iliustracija.
„Moderniojo
meno objektai“ cikle autorius mus intriguoja keistų nejaukių skulptūriškų,
juvelyriškų ar betikslių, izoliuotų objektų piešiniais. Grafiniai nerealizuotų
meninių idėjų eskizai paties autoriaus žodžiais tariant, tampa savistoviais
kūriniais. Klasikinio piešinio dėka atitrūkę nuo modernaus meno konteksto jie
tampa neįvykusio kūrybinio veiksmo, nerealizuoto gyvenimo, neatskleistų idėjų
priekaištais. Jie papildo nereikalingų, beviltiškai nefunkcionalių daiktų
kuntskamerą, bet tuo pačiu metu pratęsia diskredituotą piešinio techniką,
reabilituoja neįsipareigojančio eskizavimo, kūrybinio betiksliškumo malonumą.
Autorius medžioja mirusias modernaus meno idėjas, grakščiai varto jas trimatėje
piešinio lapo erdvėje, nukenksmina šiuolaikinio meno ambicijas piešinio
technikos kuklumu ir sugražina kūrėją į svajingų savaitgalio popiečių ramybę,
kada menininkui piešimas buvo besąlygiško malonumo šaltinis ir patikima
pasaulio stebėjimo ir tyrinėjimo sąlyga. Pažiūrėkite, su kokiu pasimėgavimu
Renesanso, Baroko vaizduojamojo meno klasikai savo piešiniuose sukinėja savo
būsimų personažų kūnus ir galvas, rankas ir torsus. Tai savipakankamas
neįtikėtinos dinamikos, išbaigtumo nesurakintų, kintančių nuotaikų pasaulis.
Mindaugas
tai žino ir sugeba. Neatsitiktinai šis
paradoksalus Mindaugo Lukošaičio piešinių virtuoziškumo, iliustratyvumo ir jo
pasakojamų istorijų individualumo ryšys iš karto sudomino parodų kuratorius ir
galerijas. Tiesiog mes visi jau buvome pasiilgę intymesnių piešinio intonacijų.
Tai, kad Mindaugas Lukošaitis kartu su broliu Gintautu Lukošaičiu atstovavo
Lietuvą 26 - oje San Paulo bienalėje ir dalyvavo daugelyje reikšmingų
tarptautinių projektų, tai, kad Phaidon’o leidykla jį pristato kaip vieną
įdomiausių šių dienų piešėjų, tik patvirtina jo gebėjimą nepaskęsti
šiuolaikinio meno pasaulio idėjų margumyne ir likti savitu archetipinių
piešinio galių tarpininku.
Virginijus Kinčinaitis 2012