Grafito anglies
tamsoje.
Įsivaizduokime
muzikantą, savo kūnu, balsu, kvėpavimu, širdies ritmu niūniuojantį būsimą
kūrinį. Panašiai ir piešėjas savo kūno pulsavimu, atodūsiais ir valingu judesiu
brėžia klaidžiojantį diafragminį grafito pėdsaką. Tai archetipinis
vaizduojamojo meno brėžis.
Piešinys gimsta
pradinėje vizualaus pasaulio simbolizavimo stadijoje, todėl jis toks
subjektyviai gyvybingas, nenuspėjamas, asmeniškai aistringas ir veržlus. Tai
dar nematomą ir jau regimą pasaulį jungianti linijinė membrana, kurios
pulsavimuose gimsta mums pažystami ir neregėti formų pavidalai. Tai tikroji
meno pasaulio “fauna”, dar nesutramdyta, kandi, baiminga, laisva ir beprotiška.
Ne taip paprasta
išlikti šios gyvybingos piešinio stadijos lygmenyje. Juk taip greitai jis tampa
tik pagalbine kitų meno rūšių priemone.
.jpg)
.jpg)
.jpg)
Kodėl
autorius šį ciklą pavadino savo istorija? Gal būt, tai išgirsto, išjausto
pasakojimo persakymas piešiniu, asmeninių sąskaitų suvedimas su kankinančiais,
protu nesuvokiamais vaizdiniais? Taip, juos galima racionalizuoti, suvokti.
Tačiau tuomet jie tampa tik šalta istorine chronologija. Menininkas mums
gražina vaizdinį, traumą, išgyvenimą ir nuolatinę nepakeliamą nuodėmės, įgimto
betikslio žiaurumo dabartį. Kaip ten bebūtų, aišku viena, autoriaus neleis mums
lengvai paversti šių piešinių dar viena
malonia istorijos iliustracija.
„Moderniojo
meno objektai“ cikle autorius mus intriguoja keistų nejaukių skulptūriškų,
juvelyriškų ar betikslių, izoliuotų objektų piešiniais. Grafiniai nerealizuotų
meninių idėjų eskizai paties autoriaus žodžiais tariant, tampa savistoviais
kūriniais. Klasikinio piešinio dėka atitrūkę nuo modernaus meno konteksto jie
tampa neįvykusio kūrybinio veiksmo, nerealizuoto gyvenimo, neatskleistų idėjų
priekaištais. Jie papildo nereikalingų, beviltiškai nefunkcionalių daiktų
kuntskamerą, bet tuo pačiu metu pratęsia diskredituotą piešinio techniką,
reabilituoja neįsipareigojančio eskizavimo, kūrybinio betiksliškumo malonumą.
Autorius medžioja mirusias modernaus meno idėjas, grakščiai varto jas trimatėje
piešinio lapo erdvėje, nukenksmina šiuolaikinio meno ambicijas piešinio
technikos kuklumu ir sugražina kūrėją į svajingų savaitgalio popiečių ramybę,
kada menininkui piešimas buvo besąlygiško malonumo šaltinis ir patikima
pasaulio stebėjimo ir tyrinėjimo sąlyga. Pažiūrėkite, su kokiu pasimėgavimu
Renesanso, Baroko vaizduojamojo meno klasikai savo piešiniuose sukinėja savo
būsimų personažų kūnus ir galvas, rankas ir torsus. Tai savipakankamas
neįtikėtinos dinamikos, išbaigtumo nesurakintų, kintančių nuotaikų pasaulis.
Mindaugas
tai žino ir sugeba. Neatsitiktinai šis
paradoksalus Mindaugo Lukošaičio piešinių virtuoziškumo, iliustratyvumo ir jo
pasakojamų istorijų individualumo ryšys iš karto sudomino parodų kuratorius ir
galerijas. Tiesiog mes visi jau buvome pasiilgę intymesnių piešinio intonacijų.
Tai, kad Mindaugas Lukošaitis kartu su broliu Gintautu Lukošaičiu atstovavo
Lietuvą 26 - oje San Paulo bienalėje ir dalyvavo daugelyje reikšmingų
tarptautinių projektų, tai, kad Phaidon’o leidykla jį pristato kaip vieną
įdomiausių šių dienų piešėjų, tik patvirtina jo gebėjimą nepaskęsti
šiuolaikinio meno pasaulio idėjų margumyne ir likti savitu archetipinių
piešinio galių tarpininku.
Virginijus Kinčinaitis 2012
No comments:
Post a Comment